ارادت ویژه شاعران بزرگ ایران زمین به مولا علی (ع) / حضرت علی شاعری توانمند بودند
تاریخ انتشار: ۴ اردیبهشت ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۸۶۱۵۱۳
امیر اسماعیل آذر، پژوهشگر ادبی و نویسنده کتاب چهارجلدی «قرآن در شعر فارسی» تاکید دارد که شاعران بزرگ ایرانی از کسایی مروزی، شاعر بزرگ شیعی در هزار سال پیش تا ادبای قرنهای متمادی در مدح و ثنای مولا علی (ع) اشعار زیبا و فاخری بسیاری سرودهاند.
به گزارش قدس آنلاین، فرارسیدن شبهای قدرو ایام ضربت و شهادت مولا علی (ع) بهانهای شد تا دقایقی را در گفتوگو با امیر اسماعیل آذر، شاعر، مجری، استاد ادبیات فارسی و صاحب کتاب پژوهشی چهار جلدی «قرآن در شعر پارسی» به بررسی جلوه ارادت به آن حضرت در ادبیات فارسی بپردازیم.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
اسماعیل آذر با تاکید بر اینکه اولین شاعری که نام امام علی (ع) را در اشعارش آورد، کسایی مروزی بود، عنوان کرد: کسایی مروزی، شاعر شیعی مذهب که هزار سال پیش زندگی میکرد اولین بار درباره امام علی (ع) به شعرسرایی پرداخت و این گونه سرود «مدحت کن و بستای کسی را که پیمبر/ بستود و ثنا کرد و بدو داد همه کار/ آن کیست بدین حال و که بوده است و که باشد؟ / جز شیر خداوند جهان، حیدر کرّار/ این دین هدی را به مثل دایرهای دان/ پیغمبر ما مرکز و حیدر خط پرگار/ علم همه عالم به علی داد پیمبر/ چون ابر بهاری که دهد سیل به گلزار».
این پژوهشگر ادبی افزود: پس از کسایی حکیم طوس نیز شعری زیبا درباره امام علی (ع) دارد «اگر چشم داری به دیگر سرای/ به نزد نبی و وصی گیر جای/ بر این زادم و هم بر این بگذرم/ چنان دان که خاک پی حیدرم». شاعران پس از فردوسی نیز کم و بیش به ستایش و مدح امام علی (ع) پرداختهاند.
وی ادامه داد: در قرن ششم سنایی غزنوی در شعری بلند به مدح تمام امامان شیعه پرداخته و به ذکر صفات شاخص آنها پرداخته است «سراسر جمله عالم پر یتیمست/ یتیمی در عرب چون مصطفا کو/سراسر جمله عالم پر ز شیرست/ ولی شیری چو حیدر باسخا کو/سراسر جمله عالم پر زنانند/زنی چون فاطمه خیرالنسا کو/سراسر جمله عالم پر شهیدست/شهیدی چون حسین کربلا کو/سراسر جمله عالم پر امامست/امامی چون علی موسی الرضا کو/سراسر جمله عالم پر ز مردست/ولی مردی چو موسی با عصا کو/سراسر جمله عالم حدیثست/حدیثی چون حدیث مصطفا کو/سراسر جمله عالم پر ز عشقست/ولی عشق حقیقی با خدا کو/سراسر جمله عالم پر ز پیرست/ولی پیری چو خضر با صفا کو/سراسر جمله عالم پر ز حسنست/ ولی حسنی چو یوسف دلربا کو/سراسر جمله عالم پر ز دردست/ولی دردی چو ایوب و دوا کو/سراسر جمله عالم پر ز تختست/ولی تخت سلیمان و هوا کو/سراسر جمله عالم پر ز مرغست/ولی مرغی چو بلبل با نوا کو/سراسر جمله عالم پر ز پیکست/ولی پیکی چو عمر بادپا کو/سراسر جمله عالم پر ز مرکب/ولی مرکب چو دلدل خوش روا کو/سراسر کان گیتی پر ز مس شد/ز مس هم زر نیامد کیمیا کو/سنایی نام بتوان کرد خود را/ولیکن چون سناییشان سنا کو».
نویسنده کتاب «قرآن در شعر پارسی» با تاکید بر اینکه سنایی همچنین به زیبایی و هنر تصویرسازی در شعر به مدح مولا علی (ع) پرداخته است، توضیح داد: سنایی به زیبایی به تصویرسازی نماز مولا علی (ع) پرداخته است:
«در اُحد میر حیدر کرّار
یافت زخمی قوی در آن پیکار
ماند پیکان تیر در پایش
اقتضا کرد آن زمان رایش
که برون آرد از قدم پیکان
که همان بود مرورا درمان
زود مرد جرایحی چو بدید
گفت باید به تیغ باز برید
تا که پیکان مگر پدید آید
بستهٔ زخم را کلید آید
هیچ طاقت نداشت بادمِ گاز
گفت بگذار تا بوقت نماز
چون شد اندر نماز حجّامش
ببرید آن لطیف اندامش
جمله پیکان ازو برون آورد
و او شده بیخبر ز ناله و درد
چون برون آمد از نماز علی
آن مر او را خدای خوانده ولی
گفت کمتر شد آن اَلم چونست
وز چه جای نماز پُر خونست
گفت با او جمال عصر حسین
آن بر اولاد مصطفی شده زَیْن
گفت چون در نماز رفتی تو
برِ ایزد فراز رفتی تو
کرد پیکان برون ز تو حجام
باز نا داه از نماز سلام
گفت حیدر به خالق الاکبر
که مرا زین اَلم نبود خبر
ای شده در نماز بس معروف
به عبادت برِ کسان موصوف
اینچنین کن نماز و شرح بدان
ورنه برخیز و خیره ریش ملان
چون تو با صدق در نماز آیی
با همه کام خویش باز آیی
ور تو بیصدق صد سلام کنی
نیستی پخته کار خام کنی
یک سلامت دو صَد سلام ارزد
سجدهٔ صدق صد قیام ارزد
کان نمازی که عادتی باشد
خاک باشد که باد برپاشد
اندرین ره نماز روحانی
آن به آید که خشک جنبانی
جان گدازد نماز بار خدای
خشک جنبان بود همیشه گدای
بود از روی جهل و نااهلی
چون بجوید طریق بوجهلی
گرت باید که مرد باشی مرد
خشک بگذار و گردِ دریا گرد
گرت نبوَد ز بحر دُرّ خوشاب
هم تو دانی که در نمانی از آب
چنگ در راه حق زن ای سرهنگ
گرت نبود مراد نبود ننگ
مرد کز آب و خاک دارد عار
به هوا بر نشیند آتشوار
کله آسمان منه بر سر
تا بیابی ز جبرئیل افسر
تاج گردد ترا کلاه مَلَک
باشگونه شود کلاه فلک
تا بدانی حق از هوا و هوس
کین همه هیچ نیست زی تو و بس
عدمت چون وجود یکسان است
هرچه تو خواستی همه آن است»
که این شعر بیانگر نهایت خضوع و خشوع مولا علی (ع) در هنگام نماز است.
وی با اشاره به اینکه امام علی (ع) خود شاعر و خوشنویسی متبحر بودهاند، افزود: در روزگار مولا علی (ع) هیچ خوشنویسی در این هنر به پای ایشان در خط کوفی نمیرسید. همچنین دیوانی منسوب به مولا علی (ع) برجای مانده که به عنوان نمونه در آن آمده است «بِقدر الکدِّ تُکتَسَبُ المَعالِی/و مَن طَلب العُلی سَهِر الّلیالِی» به این معنا که به اندازه سعی و تلاش بزرگیها کسب میشود و هرکس بزرگی طلب کند شبها بیدار میماند.
این پژوهشگر به ادیب و خوشکلامی امام علی (ع) اشاره و عنوان کرد: وقتی از ایشان پرسیدند چه شد که به این مقام رسیدید؟ فرمودند که «من جلوی دروازه قلبم نشستم و کسی را جر خدا راه ندادم» و سعدی درباره این حدیث سروده است «دلم خانه مهر یار است و بس/ از آن مینگنجد در آن مهر کس».
اسماعیل آذر با اشاره به نهجالبلاغه مولا علی (ع) گفت: نهجالبلاغه سراسر حکمت است و دعاهای این کتاب بزرگ از فصول زیبای آن به شمار میرود که بسیار آهنگین و دلنشین است و زیباترین مناجاتها را میتوان در کلام مولا علی (ع) مشاهده کرد «اللهم اغفرلی ما أنت أعلم به منی، فإن عدت فعد علیّ بالمغفرة، اللهم اغفرلی ما وأیت من نفسی و لم تجد له وفاء عندی، اللهم اغفر لی ما تقربت به إلیک بلسانی ثم ألفه قلبی، اللهم اغفر لی رمزات الألحاظ و سقطات الألفاظ، و شهوات الجنان و هفوات اللسان».
منبع: ایبنا
انتهای خبر/
منبع: قدس آنلاین
کلیدواژه: اسماعیل آذر پژوهشگر اسماعیل آذر امام علی مولا علی
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۸۶۱۵۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
برنامههای پاسداشت مقام معلمان و مربیان و اساتید عقیدتی سیاسی در سراسر نیروی زمینی سپاه برگزار شد
در آستانه شهادت علامه شهید مرتضی مطهری، بزرگ معلم انقلاب اسلامی و روز معلم و هفته عقیدتی سیاسی، ویژه برنامههای تجلیل از معلمان، مربیان و اساتید عقیدتی سیاسی در ستاد فرماندهی نیروی زمینی سپاه و سراسر این نیرو برگزار شد.
به گزارش گروه سیاسی خبرگزای دانشجو به نقل از روابط عمومی نیروی زمینی سپاه، این آیین که با حضور جمع زیادی از فرماندهان و رزمندگان ستاد فرماندهی نیرو در تهران و با ویژه برنامه تقدیر از فعالان و مروجان علوم و معارف دینی و عقیدتی سیاسی در بخش اساتید، مربیان و مدیران همراه بود به صورت زنده در اجتماع سراسری ردههای نیروی زمینی سپاه پخش شد.
حجت الاسلام ابراهیم گنجعلی معاون عقیدتی سیاسی نیروی زمینی سپاه در آغاز این مراسم با اشاره به حجم نیرو و گستردگی جغرافیای مأموریتی نیروی زمینی سپاه، اجرای برنامههای تحکیم و ارتقای بصیرت و علوم و معارف دینی و عقیدتی سیاسی در این نیرو را به لحاظ ابعاد کیفی و کمی بی نظیر توصیف کرد.
معاون عقیدتی سیاسی نیروی زمینی سپاه اعزام بیش از ۳۰۰۰ روحانی به یگانهای مرزی، مشاوره چهره به چهره، کلاسهای قرآنی، پاسخ به پرسشها و ابهامات شرعی، دینی، سیاسی و عقیدتی، برگزاری دورههای تربیت و تعالی، کلاسهای تفسیر و اخلاق، آموزش سربازان در دورههای آموزشی، اجرای دورههای ویژه بسیجیان طرح امنیت را بخشی از فعالیتهای جاری عنوان نمود که این روند رابطه مستقیمی با تقویت توانمندی معنوی، بصیرتی و اعتقادی نیروی زمینی و در نتیجه تقویت نیروی انسانی و ابعاد کیفی و کمی مأموریتها داشته است.
حجه الاسلام گنجعلی اهتمام به امور قرآنی از جمله برگزاری با کیفیت مسابقات قرآن، محافل انس با قرآن، برگزاری کارگاههای توانمند سازی ویژه چهرههای قرآنی و اهتمام به حفظ قرآن را از دیگر برنامههای نیروی زمینی سپاه عنوان کردند که به همت معاونت روابط عمومی و تبلیغات با حمایت فرماندهان و مسئولین این نیرو در قالب قرارگاه قرآنی اجرا میگردد.
آیتالله سید صمصام الدین قوامی از اساتید حوزه و دانشگاه نیز در این مراسم، نیروی زمینی سپاه را در اجرای برنامههای معنوی و بصیرت افزایی از ردههای برتر سپاه خواند و گفت: برنامههای قرآن محور و قرآن بنیان این نیرو برکات بسیار ارزشمندی را به دنبال داشته است.
وی افزود: فرماندهان سپاه و رزمندگان سپاه سلمانی و سلیمانی و وعده خدا هستند و در دفاع از اسلام درنگ نکرده و نمیکنند و از این رو ملایک به آنان فخر و مباهات میکنند.
قوامی با اشاره به فاصله گرفتن بخشی از اعضای جامعه بشری از آموزههای ناب دینی و الهی خاطر نشان کرد: تمدنی که اساس آن بر قتل و غصب است، ماندنی نیست.
وی با اشاره به رابطه عقیده در تار و پود زندگی خاطر نشان کرد: عقیدهای که در زندگی و نظام و جنگ و صلح و معاشرت و اقتصاد و فرهنگ جریان نداشته و تأثیری نداشته باشد، این فایدهای ندارد.
در پایان این آیین و با حضور حجت الاسلام والمسلمین رضایی مسئول نمایندگی، ولی فقیه و سردار سرتیپ پاسدار نوری جانشین نیروی زمینی سپاه، با لوح تقدیر و اهدای جوایزی از تعدد ۱۴۰ نفر از فرماندهان، مدیران و مسئولان، اساتید، معلمان و مربیانی که در اجرای برنامههای عقیدتی سیاسی در نیروی زمینی سپاه نقش و تأثیر ویژه داشته اند، تجلیل و تقدیر شد.